Negatívne dôsledky rusko-ukrajinského konfliktu pocítila už väčšina českých podnikov. Zatiaľ čo v marci viac ako polovica firiem dopady na svoju prevádzku ešte len vyhodnocovala, teraz už väčšina z nich podniká konkrétne opatrenia. Okrem znižovania prevádzkových nákladov napríklad menia investičné plány alebo exportnú stratégiu.
Dva mesiace od začiatku ruskej invázie na Ukrajinu už sú tuzemské priemyselné firmy nútené zasahovať do svojej prevádzky aj plánov. Podniky naďalej trápia predovšetkým rastúce ceny energie a surovín a nedostatok materiálov potrebných na výrobu. Pribúda tiež firiem, ktoré majú kvôli vzrastajúcim nákladom na podnikanie problém s financovaním.
„Ceny energií sú jedným z najpálčivejších problémov firiem. Dokazujú to aj investičné plány podnikov na tento rok. Do úspor energie chce tento rok investovať 62 percent firiem. Pre necelú tretinu z nich je to dokonca investičná priorita. Firmy očakávajú, že takéto investície im náklady na energie do budúcnosti znížia,“ hovorí Bohuslav Čížek, riaditeľ Sekcie hospodárskej politiky a hlavný ekonóm Zväzu priemyslu a dopravy SR.
Obmedzenie investícií
Prieskum, ktorý uskutočnil Zväz priemyslu a obchodu medzi 100 firmami, ukázal, že investičná aktivita bude v tomto roku menšia, než sa predpokladalo. Z časti za to môže najmä vysoká inflácia. Práve kvôli nej viac ako 60 % podnikov objemovo obmedzí investície, ktoré tak firmám neumožnia plne pokryť investičné plány.
„Zároveň sa na investíciách podpisuje aj celková ekonomická situácia firiem. Podniky za sebou majú dva náročné roky pandémie a bojujú so zdražovaním či nedostatkom niektorých vstupov. Až 40 % podnikov tento rok navyše očakáva medziročný pokles zisku. Hoci firmy chcú investovať a potrebu investícií si uvedomujú, udržať investičné rozpočty je pre nich stále zložitejšie,“ upozorňuje Bohuslav Čížek, riaditeľ Sekcie hospodárskej politiky a hlavný ekonóm Zväzu priemyslu a dopravy SR.
Zmena exportnej stratégie
Štvrtina firiem kvôli vojne na Ukrajine a geopolitickej situácii tiež zvažuje o zmene svojej exportnej stratégie, prípadne už ju zmenila. Väčšina z nich sa chce viac zamerať na štáty Európskej únie, podniky by ale rady častejšie exportovali aj napríklad do Ázie alebo Severnej a Južnej Ameriky.
„Aj keď naša orientácia na Európsku úniu trvá, mali by sme sa snažiť hľadať ďalšie možnosti aj mimo nej. Vo Zväze priemyslu a dopravy preto priebežne rokujeme s ministrami o podnikateľských návštevách ďalších lokalít, ktoré sú exportne zaujímavé. Je to predovšetkým juhovýchodná Ázia, zvyšok postsovietskeho priestoru, Južná a Severná Amerika alebo Afrika. Do týchto oblastí by mal štát tiež sústrediť inštitucionálnu podporu exportérov,” dodáva Lukáš Martin, riaditeľ Sekcie medzinárodných vzťahov Zväzu priemyslu a dopravy SR.