Hoci sa to zdalo byť takmer nemožné a obchodníci nás aj v ťažkých dobách minulých dvoch rokov uisťovali, že to nenastane, teraz sa zrejme skutočne budeme musieť stretávať s nedostatkom niektorých potravín. A to aj tých, ktoré považujeme za úplne základné.
Vypadla významná časť exportu
V celej Európe je momentálne témou číslo jeden slnečnicový olej. Kvôli prebiehajúcemu konfliktu totiž jeho hlavní exportéri významne obmedzili až zastavili vývoz, čo sa už prejavuje v regáloch obchodov. Napríklad v Nemecku či Veľkej Británii je slnečnicového oleja nedostatok a niekde už nie je k dispozícii.
Do určitej miery je to zatiaľ dané tým, že tu ľudia podľahli panike a nakúpili si zásoby. Obchodníkom a dodávateľom sa už ale nedarí dostať zásoby do pôvodných stavov, a tak niektoré supermarkety museli zaviesť prídelový systém, respektíve obmedzenie predaného množstva slnečnicového oleja.
Rusko, na ktoré pripadá 27 % svetovej produkcie slnečnicového oleja, zakázalo na pol roka jeho vývoz, čím chce zaistiť saturáciu vlastného obyvateľstva. Na Ukrajinu potom pripadá rovno 51 % svetovej produkcie slnečnicového oleja. Tá by síce rada ďalej vyvážala, avšak z logických dôvodov sa stretáva s problémami s exportom.
Veľký problém majú predovšetkým Briti, kde podľa spoločnosti Edible Oil, cez ktorú ide 75 percent všetkého slnečnicového oleja v krajine, už sú zásoby len na pár týždňov. V Nemecku potom obchodné reťazce aj politici vyzývajú občanov, aby slnečnicový olej kupovali len pre aktuálnu potrebu a nezásobovali sa.
Komplikácie pritom môžu byť dlhodobé, nielen túto sezónu. Poľnohospodári by práve v týchto dňoch mali osievať pole, ale to sa nedeje. Je tak zarobené na dlhodobý nedostatok slnečnicového oleja na trhu.
V Česku sa už obmedzili zľavové akcie
Tiež Česká republika je závislá na dovoze slnečnicového oleja. V roku 2020 ho importovala celkom 57 tisíc ton. Miestni obchodníci uisťujú, že slnečnicového oleja je dostatok.
To však nie je tak celkom pravda. Pomerne často zívajú príslušné regály vo vybraných pobočkách obchodných reťazcov prázdnotou. Podľa nich však nejde o plošné výpadky v zásobovaní, ako skôr výsledok snahy niektorých ľudí o predzásobenie sa. Avšak to môže mať efekt snehovej gule a nakoniec ani v tuzemsku nemusí byť tento kuchynský olej k dispozícii.
Ostatne, napríklad obchodný reťazec Tesco už prijal prvé opatrenia, ako obmedziť predaj slnečného oleja. Rozhodol sa tieto produkty stiahnuť z akčných ponúk v snahe nepodnecovať zákazníkov k ešte väčším nákupom.